onsdag 23 mars 2011

Två dagar med Ford Mondeo


En diesel automatare som jag fick låna av min mormor och morfar ett par dagar. Tack!
Har ju lite ont om bilar just nu...
Måste få säga att detta är en riktigt trevlig bekantskap. Jag tyckte ju att Kugan hade mycket att önska, och denna är klart bättre på alla punkter.
Motor och växellåda har väl inte den mest underhållande karaktären. Men denna (om jag inte är helt ute och cyklar) är inte utrustad med Ford powershift. Och jag vet i tusan om det gör varken till eller från. Jag upplever den i alla fall inte som sämre än dubbelkopplingslådan. Den kan med andra ord inte mäta sig med en automatare i en BMW. Men det ska den väl inte heller, för då skulle BMW börja få svårt att motivera sitt högre pris.
Ljudnivån får klart godkänt. Mycket tystare än Kugan. Det enda jag lyckades haka upp mig lite på var att det hade kunnat vara lite bättre isolerat runt hjulhusen bak, och så upplever jag ett lite överdrivet vindbrus från områdes kring A-stolparna. Men inget man normalt hör om man har bilradion på.
Inredningen är riktigt trevlig. Kräsen som jag är, så hade jag önskat lite mindre hårdplastiga reglage. Och av någon anledning tycker jag mittkonsolen sitter lite långt från min sittpossititon på något sätt. Stolarna är välskålade och fkatiskt riktigt sköna, kanske lite i hårdaste laget.
Bilen är stor, bra utrymmen åt alla håll. När man tittar i backspegel undrar man om bilen aldrig ska ta slut. För mig som är lite mer för mindre bilar, så är den nog i största laget.
Sammanfattningsvis, helt ok bil. Hade Ford gjort denna fyrhjulsdriven till ett bra pris så tror jag att det hade blivit en riktigt poppulär bil.

4 kommentarer:

Christoffer sa...

Inte som att åka BMW. Vad ska du köpa nu?

Christoffer sa...

Du kanske borde byta karriär och börja jobba som motorjournalist =) för övrigt instämmer jag helt i ditt utlåtande. Väldigt störande att den ej finns som 4WD.

Jimmy sa...

Hehe, det dkulle faktiskt inte vara så fel. Får lägga ner lite mer än 5min på texten först bara.

Jimmy sa...

Och kanske sluta skriva på telefonen ser jag :p