onsdag 4 februari 2009

Konstiga priser

Före lunch hade jag besök av en säljare, jag skulle nämligen köpa några datorer till jobbet. Jag hade tidigare meddelat på telefon att jag skulle köpa, men jag undrade om dom inte låg lite efter i prissättningen. Det var nämligen ganska stor prisskillnad mot Dustin. Efter ett tags dividerande kom vi fram till att vi låg på fel prisavtal, och att säljaren i sin tur då kunde få bättre priser mot HP. Så lång allt väl.
Sen började vi titta på skärmar, och vi har kört med Samsung i många år. Så samsung skulle det vara, och 22" ville vi ha. Samma visa igen. Dom villa ha 2000:- och Dustin tog lite drygt 1500:-. Säljaren skakar på huvudet och ringer sin leverantör. Det visar sig att dom betalar 1800:- i inköp. Dustin säljer alltså sina skärmar till slutkund för 300:- mindre än vad min säljare kan köpa in sina skärmar för. Det slutar med att min säljare köper skärmar från Dustin, och lägger på en blygsam marginal, så får han i alla fall sälja några datorer. Lite måste ju personlig service och lokal närvaro få kosta. Så på datorer och skärmar för 120.000:- + moms känade dom till slut 6000:-. Vad kan jag dra för slutsattser av detta? Jo jag som tänkt registrera en liten enskild firma kan nog glämma det. Det är helt enkelt inte värt besväret för dom fickpengar som jag skulle kunna tjäna på det. Om man vill ha ut en månadslön på 25000:- och har 5% marginal på det man säljer, då måste man sälja för snuskigt många pengar i månaden om man ska betala alla skatter och skit.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo du reggar en firma, och säljer till en kille på ditt jobb som heter Jimmy. Då blir de bra, kanske du kan blåsa den där jimmy lite för att få några extra kronor i fickan :)

Jimmy sa...

hehe.. ja fast jag skulle nog inte kunna lura mig själv så mycket. Men den lokala närvaron skulle vara oslagbar.

Anonym sa...

Ja de är ju värt en hel del bara de!

Mäjlin sa...

Ja det är så rriterande..suck..men som tur är ringde det en annan igår och vagnen blev såld=) Hoppas allt är bra med er.